به گزارش گروه اجتماعی حیات، اولین هدف در ساخت و طراحی سامانه های خدمات بهداشتی، افزایش کیفیت ارائه خدمات به هموطنان است؛ سامانه اپراتور ملی سلامت نیز با محوریت ارائه خدمت به شهروندان ایرانی طراحی شده است. در این سامانه تمامی افراد جامعه شامل ارائه دهندگان خدمت (پزشک، مراقب سلامت، بهورز و مدیران ستادی) دارای نقش و فعالیتهای مربوط به خود هستند. برای هر فرد ایرانی (شامل خدمت گیرنده یا ارائه دهنده خدمت) یک نقش شهروندی در این سامانه به صورت خودکار ایجاد میشود.
هر شهروند ایرانی برای ورود به پنل شهروندی خود اولین بار با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد یک کد تاییدیه در گوشی همراه خود دریافت می کند. پس از وارد کردن کد تاییدیه، ثبت نام شخص در پنل شهروندی انجام شده و به امکانات شهروندی خود دسترسی پیدا میکند.
براساس این گزارش، در نقش شهروندی امکانات زیر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت:
در این بخش بیش از 2000 محتوای چندرسانه ای شامل کتاب، جزوه، ویدئو و عکس بارگذاری شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. شهروند می تواند محتوای مورد نظر خود را در این بخش جستجو و از آن استفاده کند.
نقشه جامع جغرافیایی از تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در اختیار شهروندان قرار میگیرد. موقعیت جغرافیایی مراکز بهداشتی و درمانی متناسب با محل استقرار شهروند جستجو و نمایش داده میشوند. در حال حاضر این نقشه واجد بیش از 60 هزار مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت است. نقشه سلامت در دست تکمیل بوده و قرار است طی ماههای آینده کلیه مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، مراکز تصویربرداری و حتی مطبها در سیستم بارگذاری و به روزرسانی شود. این نقشه نه تنها برای کسب اطلاعات مراکز در اختیار شهروندان قرار میگیرد، بلکه برای ثبت شکایات، رضایتمندی، پیشنهاد و انتقاد، مورد استفاده قرار میگیرد.
در این قسمت شهروند میتواند نسبت به اخذ نوبت از تمامی درمانگاه های بیمارستانی در همه شهرستانهای دارای بیمارستان یا کلینیک های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در تخصصهای مختلف اقدام کند. در صورتیکه سامانه نوبتی را تاریخ مشخص نشان ندهد به معنای این است که نوبت ها تکمیل شده است. بر اساس دستورالعمل، 30 درصد ظرفیتهای نوبتدهی بیمارستان ها باید به نظام ارجاع از سطح اول خدمات (مراکز جامع سلامت شهری و روستایی) اختصاص یابد.
در این بخش شهروند میتواند اسکن مدارک و اسناد پزشکی خود را که در مراجعات بیمارستانی انجام شده است را جستجو و مشاهده کند. خالی بودن این بخش به معنای این است که هنوز پرونده های کاغذی موجود در بیمارستان های کشور، برای فرد مورد نظر بارگذاری نشده و یا اینکه فرد هیچ مراجعهای به بیمارستانهای دانشگاهی نداشته است. اسناد پزشکی کاغذی پس از اسکن و اسنادی که مستقیما به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند، در دسترس صاحب اصلی مدارک یعنی شهروند قرار میگیرد. در این بخش از سامانه به تدریج، کلیه شهروندان می توانند بخش های مختلف پرونده سلامت خود را در مراجعات سرپایی، بستری و نظام های بهداشتی کشور مشاهده کرده و نحوه دسترسی اسناد را به افراد مجاز مدیریت کنند.
نظر شما